Jasper National Park

13 juli 2017 - Jasper Nationaal Park, Canada

Een hele dag om in Jasper National Park door te brengen! We willen op tijd weg maar Bas besluit lekker uit te slapen tot even voor 9 uur. Dan maar iets later op pad, tenslotte heeft hij ook vakantie. Na het ontbijt en een kleine plaatselijke regenbui vertrekken we naar Jasper Skytram om met een gondel naar bijna de top van de Whistler Mountain te gaan. De gondel vanaf 1258 meter hoogte en gaat naar een hoogte van 2263 meter. Het uitzicht vanaf de gondel is fantastisch dus dat belooft wat als we helemaal boven zijn. Het is de eerste heldere dag in dagen dus extra genieten. Eenmaal boven is het uitzicht echt spectaculair! We willen de tocht naar de top maken. Dit is een trail van 1,4 km waarbij je 200 meter omhoog gaat. Omdat er donkere wolken boven de berg hangen en de wind aantrekt lunchen we eerst even in het restaurant. Veel bijzonders is het eten niet maar het uitzicht is des te beter.
Met een volle maag en vol goede moed gaan we op weg. Het is een graad of 13 dus we zijn lekker warm aangekleed. Het eerste deel van de trail loopt steil omhoog. De zon breekt ook door dus al snel gaan de eerste kledingstukken uit. De lucht is echter zo ijl, Tim zijn puf ligt nog in de camper en de enkelbanden van Daan protesteren hevig, dat het tempo al snel omlaag gaat. Halverwege loopt Tim zo te kuchen en kreunen dat het niet verstandig is om met hem door te lopen naar de top. Bas geeft aan dat hij makkelijk naar de top kan maar dat hij er gewoon geen zin in heeft vandaag. Daarom staken Daan en de jongens de tocht en loopt Ray verder alleen naar boven. Terwijl Ray zichzelf afbeult naar de top genieten Daan en de jongens van het uitzicht en de zon. Na een klein uurtje komt Ray terug en lopen we met z’n allen terug naar de gondel.
Als we beneden aankomen loop het al tegen 3 uur dus moeten we keuzes maken: of een uur rijden naar de hot springs en genieten van een lekker warm bad of een uur rijden naar Maligne Lake en wildlife spotten. We besluiten het laatste en gaan op weg. De jongens hebben zich prima gehouden de hele dag dus die mogen tussendoor lekker een filmpje kijken op de ipad. Onderweg zien we al snel een moederbeer met 2 kleintjes. Helaas te ver tussen de bomen om goede foto’s te kunnen maken. Een paar kilometer verderop weer een beer, wat een goede keus hebben we gemaakt. Ook zien we nog een aantal berggeiten, herten en op de terugweg nog een beer. Rond 7 uur zijn we terug in het dorp en gaan we lekker uit eten. Als we terugrijden naar de camping komen we een hele kudde herten tegen. Bijna de gehele weg naar onze kampeerplek zien we de herten en dan blijkt dat ze zelfs op onze kampeerplek lopen. Een goed moment om er nog een paar mooie foto’s van te maken voordat we de dag afsluiten.
Morgen hebben we geen gereserveerde kampeerplek. Het gebied waar we naartoe gaan is first come, first serve dus op hoop van zegen! Mochten alle campings vol zijn tegen de tijd dat we daar aankomen dan kunnen we ’s avonds op de parkeerplaats van het visitors center tegen een kleine vergoeding overnachten. We gaan het zien….

1. Shirley:
    18 juli 2017
    Geweldig om te lezen! Bovenop die berg heeft Jan mij ten huwelijk gevraagd. Sweet memories voor mij dus. Ook wij haakte af vanwege de ijle lucht. Petje af voor Raymond!