Jasper National Park

14 juli 2017 - Jasper Nationaal Park, Canada

Vanmorgen geprobeerd op tijd klaar te zijn voor vertrek. Bas heeft een beetje last van heimwee en zat zichzelf flink in de weg. Rond half 10 vertrokken we van de camping. De route van vandaag is maar 100 km lang, over de Icefields Parkway, maar met heel veel mooie dingen die we onderweg willen zien. Als eerste komen we aan bij Horseshoe Lake. Het is een klein stukje lopen naar een prachtig meer en je kunt er ook helemaal omheen lopen. Het is maar 2 km. Omdat Bas alleen maar op de bank wil liggen en zegt dat hij zich niet lekker voelt blijft hij samen met Daan in de camper. Tim en Ray gaan het avonturenpad op en maken mooie foto’s. Bas knapt ondertussen aardig op en zit inmiddels lekker te spelen als de andere mannen weer terugkomen. We rijden door naar de volgende stop, de Athabasca Falls. Het is retedruk met zakjapanners die met hele plasmaschermen foto’s willen maken. Ondanks dat genieten we van een schitterende waterval en maken we mooie foto’s. Het is inmiddels ook lunchtijd dus we besluiten om bij de volgende waterval te lunchen. Zo handig, je eigen huis op wielen! Voordat we bij de volgende waterval aankomen zien we berggeiten op de bergen grazen.

Na het eten bezoeken we de Sunwapta Falls. Weer mooie plaatjes. We willen ook graag de berg aflopen om de Lower Falls te bezoeken maar dat halen we niet qua tijd. We moeten namelijk om kwart over 4 bij het Icefields Center zijn voor een excursie naar de Abathasca Glacier. Dus een beetje tempo erin tot we Big Horn Sheeps tegenkomen. Deze eigenwijze beesten lopen midden op de weg en zijn trekken zich niets aan van het verkeer dat er langs wil.

Omdat we toch redelijk op tijd zijn rijden we 2 km verder dan het visitor’s center om te zien of er plaats is op de camping. Helaas is deze al helemaal vol. Geen probleem, we rijden terug en parkeren op de parkeerplaats bij het visitor center van de Icefields. We gooien een kaartje in de brievenbus met credit card gegevens en zijn daarmee geregistreerd voor de nacht. Snel een spijkerbroek en warme kleding aan en op naar de gletsjer. We gaan eerst met een bus naar de voet van de gletsjer en daar stappen we over in de ice explorer. Deze rijdt steil omhoog de gletsjer op. Eenmaal boven mogen we 20 minuten genieten van het ijs en het uitzicht. We hebben een leeg flesje meegenomen en drinken ijskoud water van de gletsjer. Er stromen allerlei stroompjes door het ijs dus het is goed kijken waar je je voeten neerzet. De jongens leven zich helemaal uit op het ijs. Uiteraard stapt Bas in een stroompje en gaat met een natte voet weer naar beneden. We stappen weer over in een gewone bus en worden vervolgens naar de skywalk gebracht. Mooi hoor, zo’n glazen brug over een canyon maar Tim en Daan blijven op het beton en laten de glazen brug voor wat het is. Bas is totaal niet bang en staat op zijn gemak te springen en de stevigheid uit te testen.

Eenmaal terug bij de camper blijkt dat we wifi hebben bij het visitor’s center. Toch even snel een berichtje naar huis sturen dat alles goed gaat en straks proberen om alvast te verhalen te uploaden. We zijn pas een week op weg maar hebben al zoveel gezien dat het lijkt alsof we al een maand van huis zijn.

Vanavond onze tijd vullen met spelletjes en op tijd naar bed. Morgen rijden we de tweede helf van de Icefields Parkway, slechts 133 km tot aan Lake Louise. We weten nu al dat we er de hele dag over zullen doen omdat er nog veel te zien is onderweg.

1. Opa cor:
    15 juli 2017
    Is het zo koud warm aangekleed op de foto,s
    In Amerika is het 49graden dat is puffen
    Wat een afstanden moet je maken wat gezien
    Groetjes opa
  2. De jaloerse thuiszitter:
    15 juli 2017
    Het verbaasd me dat er nog gletsjer is, als je de foto's van vorige jaren ziet! Wel dapper van jullie kleine man dat hij op de glazen brug durft! Zou ikke nie doen nie.
    En wat goed dat overnachten bij t visitors centre een optie is. :( zei toch dat alles snel en vroeg al vol was. ;-(.

Al veel wild gezien zie ik op de foto's.
    En het wordt alleen nog maar mooier de komende dagen!!!

Groetjes Marian
  3. Dini:
    15 juli 2017
    Wat geweldig allemaal, wat zien jullie een hoop. Veel plezier en goede reis verder.
    Groetjes van Rob en Dini xx
  4. Tam Dubbeling:
    15 juli 2017
    Kleine durfal die bas. Ik zou ook bij tim blijven staan.
  5. Shirley:
    18 juli 2017