Craters of the Moon

31 juli 2022 - Craters of the Moon National Monument & Preserve, Verenigde Staten

Vanmorgen te vroeg wakker, bibberend van de kou. Waren we even vergeten om de luikjes en een raampje dicht te doen. Voordeel dat Tim geen last had van zijn allergie en dat we lekker vroeg op stap konden.

Nog voor 10 uur waren we het park Craters of the Moon. Voordat de eerste mens voet op de maan zette geloofde men dat de maan er zo uit moest zien. Het park is een compleet lava landschap. Zo gaaf, de foto's doen er wederom geen recht aan.

We bezoeken eerst het vistors center voor een kaart en een permit zodat we de grotten in mogen. In het winkeltje wordt Daan helemaal blij want daar is het Monopoly spel van de National Parks te koop. Deze souvenir gaat gelijk mee! Bas verlaat de winkel met een sporenkaart van de dieren die in de nationale parken leven.

Dan op naar de ingang. Daar kopen we een America the Beautiful pass. Deze pas geeft een jaar lang toegang tot alle nationale parken in de USA, en dat voor maar 80 USD.
In het park rijd je een loop (eenrichtingsverkeer) en stoppen we onderweg bij als eerste bij een wandeling die de natuur in het park laat zien (Devil's orchard trail). Het is gelukkig niet zo heet en de wandeling is niet zo lang. Echter iedere keutel wordt uitgebreid bekeken en vergeleken met de sporenkaart van Bas. Ach, leuk en leerzaam!

We vervolgen onze route en stoppen dan bij Inferno Cone. De wandeling naar de top van de krater is maar 300 meter maar gaat steil omhoog. Best pittig maar het uitzicht is echt geweldig. Naar beneden gaat echter een stuk makkelijker dan omhoog.

De laatste en langste wandeling die we vandaag maken is Broken Top Loop trail. De wandeling is ongeveer 3 km en loopt omhoog en omlaag om diverse kraters heen. Weinig schaduw dus we stappen aardig door. De trail gaat ook dwars door de lava velden en is dus best pittig op een oneven pad. Na de wandeling tanken we bij in de camper en lunchen we in het genot van de airco.

We hebben nog 2 stops en 3 wandelingen in de middag. We bezoeken nog 2 kraters (korte wandelingen) waarvan we in 1 krater zelfs ijs zien liggen op de bodem. Heel vaag bij 30 graden!
Save the best for last: onze laatste stop zijn de grotten. Eerst een kleine kilometer over de lavavelden en dan via een trap het eerste deel van de grot in. Na de trap begint het klimmen en klauteren. De mannen rennen als berggeiten over de lavastenen en rotsen. De grot is ongeveer 800 meter lang en heeft een paar punten waar licht doorheen komt maar ook stukken waar je met een zaklamp goed moet kijken waar je loopt. De vleermuizen die in de grotten leven hebben we helaas niet gezien maar het klimmen maakte alles goed!

Om 17 uur waren we precies op tijd weer terug op de camping voor het ijskwartiertje. De rest van de dag vullen we met het draaien van nog een wasje, zwemmen en spelletjes. Moe maar voldaan.

We hebben zoveel gave foto's gemaakt dat we lastig konden kiezen dus een kleine overkill aan mooie plaatjes.

Morgen weer een lange rit met de camper voor de boeg (ongeveer 3 -4 uur maar daar doen wij vast langer over).
Op naar Yellowstone!

1. Joy Van der Knaap:
    4 augustus 2022
    Super mooie fotos. En logisch dat het lastig om te kiezen is.
    En hoeveel "sporen" zijn er gespot van dieren?
  2. Edith Vink:
    4 augustus 2022
    Alsof jullie echt op de maan waren, benieuwd naar jullie volgende belevenissen x
  3. Dini:
    6 augustus 2022
    Dat is apart zeg, geweldig !!
  4. Shirley:
    11 augustus 2022