Van Vernal via Dinosaur National Monument naar Rangely

8 augustus 2022 - Rangely, Colorado, Verenigde Staten

We worden vandaag wakker met het zonnetje al lekker op de camper. Wat is het lekker om niet meer wakker te worden van de kou maar van de zon. Op ons gemak een ontbijtje en dan op weg naar Dinosaur NM. Het is ongeveer een half uurtje rijden vanaf de camping dus dat valt mee.

Bij het park aangekomen parkeren we bij het bezoekerscentrum. Tim haalt alvast zijn stempels en dan rijden we met de shuttle bus (nou ja bus, het is meer een treintje en doet ons denken aan het treintje van Disney World) naar de quarry. Het is een kort ritje dat ons naar de opgravingen brengt. Wat is dit tof om te zien. Een stuk rotswand waar een hal omheen is gebouwd zodat je kunt zien hoe de botten in de rotsen zijn gevonden. Het is niet nagemaakt en dus extra gaaf om te zien. Met een boekje en interactieve schermen kun je zien van welke dino welk bot is. De rotswand is hoog en dus kun je van bovenaf de botten zien maar ook vanaf beneden. Op de begane grond bevinden een aantal botten in de wand die je mag aanraken en zijn er skeletten opgesteld die in de regio zijn gevonden.

Vanaf de quarry kun je met de shuttle terug naar beneden maar wij besluiten om de terugreis te lopen. Het is berg af dus goed te doen. Er staat een uur voor de wandeling maar we zijn binnen 25 minuten terug bij het visitor center. Euh, lopen Amerikanen zo langzaam of wij zo snel? Het was in ieder geval wel een toffe wandeling met onderweg nog muurschilderingen, fossielen en botten in de rotswanden.

Vanaf het visitor center nemen we de camper en volgen we de weg verder het park in. We stoppen bij de Green River, lunchen in de camper en gaan dan even "kijken" bij de rivier. Dat kijken wordt uiteraard vlooien in het water waarna Ray volledig onder de modder en Bas met een natte broek bij de camper terugkomen. Als iedereen weer droog is rijden we terug naar de doorgaande weg en vervolgen we de route naar het deel van het park dat in Colorado ligt.

Daar melden we ons uiteraard eerst bij de ranger voor stempels en gaan dan rijden. Dit deel van het park is gericht op de canyons en uitkijkpunten. We sjokken met de camper steil omhoog en gaan ultra langzaam. Deze weg is beter te doen met een auto. Het uitzicht is wel mooi maar we hebben onderweg naar Vernal mooie uitzichten gezien. De jongens vinden het dan ook niet heel boeiend dus we besluiten om halverwege om te keren en naar de camping te rijden. Onderweg zien we nog wel veel prairie hondjes dus dat boeit hen nog enigszins. Het is wel mooi geweest voor vandaag!

Op de camping kunnen ze onze reservering niet terugvinden. Goh, dat overkomt ons iedere vakantie wel een keer. Maar goed, er is plek zat want het is een camping met alleen hook ups (stroom, water en riool) en verder niks. Na het inchecken rijden we terug naar de andere kant van het dorp (1 km!) en eten we bij een heerlijk familierestaurant. Dan terug naar de camping, waar we na een uurtje relaxen besluiten om de escape room te spelen die we hebben meegenomen van thuis. Het spel duurt ongeveer 60-90 minuten maar na dik 2 uur hebben we eindelijk het einde van het spel en dus de oplossing.

Dan is het tijd om naar bed te gaan. Morgen hebben we een lange rit voor de boeg van een uur of 4 (volgens google dus benieuwd of wij dat ook redden). We slapen morgenavond in Arches National Park en hebben dan waarschijnlijk weer even geen bereik.

1. Joy Van der Knaap:
    9 augustus 2022
    Wat klinkt dit als een mooie gezellige dag! En gelukkig dat ze toch nog plek hadden op de camping haha....
    Zo leuk die escaperoom spellen, maar of je het altijd binnen de tijd kan halen is de vraag!
    Geniet van de zon & warmte.
  2. Caro:
    9 augustus 2022
    Gave foto's weer lieffies en leuk te lezen hoe het allemaal gaat. Gelukkig de zon weer terug bij jullie hier trouwens ook pffff komende dagen minimaal 30 graden. Maar ja ik klaag niet whaha geniet nog lekker en ik kijk uit naar jullie volgende verslag. 💋💋