Arches National Park

10 augustus 2022 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Wat een snoeihete nacht! Alle ramen stonden open maar tot 2 uur ’s nachts geen zuchtje wind. Daarna een korte maar weinig verkoelende bries. Het bleef de gehele nacht rond de 30 graden dus we (met uitzondering van Bas) waren vroeg wakker. Terwijl Bas zich nog een keer omdraaide hebben we foto’s gemaakt van de zonsopkomst op de camping. Er lag een paar met achter de camper zelfs een hert lekker in de schaduw.

We maken Bas dan toch maar wakker want nu is het nog lekker weer om te wandelen. We ontbijten snel in de camper en gaan dan op pad. We besluiten eerst naar de trail van Delicate Arch te rijden. Deze trail is de zwaarste trail van het park en hebben we nog nooit zelf gelopen. Het is pas 9 uur als we op de parkeerplaats uit de camper stappen. We vullen de rugzakken met 6 liter vocht en gaan vol goede moed op pad. De trail is ongeveer 2,5 km enkele reis en gaat door mul zand en over de rotsen steil omhoog. Het valt niet mee want is het toch al behoorlijk warm. Onderweg stoppen we een paar keer in de schaduw om goed te drinken. Als we nog ongeveer 800 meter door moeten picknicken we in de schaduw van een grote rots. Even tijd voor een wat langere pauze voordat we het laatste stuk de rotsen op lopen. Net voordat we bij de arch zelf aankomen hebben we een prachtig uitzicht erop. Het is dan nog “400 meter” en daar is íe dan: Delicate Arch! Na 1,5 uur ploegen berg op zijn we trots op ons allemaal. We genieten van het uitzicht, maken mooie foto’s en beginnen aan de afdaling.

Binnen een half uur staan we weer beneden en tanken we bij in de arco van de camper met ijsjes. Deze is in ieder geval in de pocket. Omdat de temperatuur inmiddels flink is opgelopen en de trail best een uitputtingsslag is besluiten we om nog 1 korte trail te lopen naar 3 verschillende arches.

Tim en Ray nemen het avonturenpad en Daan en Bas volgen de gewone route. Bas en Daan zijn al bij de eerste arch en denken dat Tim en Ray een andere volgorde aanhouden. Net als we willen doorlopen komen ze aangelopen, helemaal lollig want het avonturenpad ging inderdaad de andere kant op dan ze dachten. We lopen met z’n vieren de rest van de trail via het gewone pad.

Als we alle 3 de arches hebben gezien wandelen we terug naar de camper. Bas is helemaal stuk en wil alleen nog maar met z’n kroelie op de bank liggen. We rijden daarom naar het visitor center aan het begin van het park, kopen nog wat souvenirs en rijden daarna door naar Mc Donalds. Deze tocht moet beloond worden met veel en vet voedsel.

Dan door naar de camping waar we een was draaien en drogen, Bas en Ray even dippen in het postzegelzwembad en Tim lekker in de koele camper speelt. Einde middag even samen een filmpje op de ipad.

Rond etenstijd vertrekken we naar het dorp. Er zit een stenenwinkel waar Tim graag wil kijken. Kijken is snel klaar want de winkel is reteduur en de stenen die ze er verkopen zijn 5x zo duur als in Tim zijn favoriete winkel thuis. In een andere souvenirwinkel ziet Tim een mes dat hij eigenlijk in Yellowstone al had gezien maar te lang twijfelde dus toen waren we al door. Nu hakt hij de knoop door en besluit dat dit zijn souvenir is van deze vakantie, samen met de patches die hij in ieder park voor op zijn wandelstok koopt. Uiteraard wil Bas dan ook graag een mes dus hij doet het af met een goedkoper maar ook mooi ander exemplaar.
Helaas mogen we vanwege brandgevaar in Utah geen kampvuren meer maken maar we hebben nog houtblokken over dus de snipperen samen nog even een houtblok aan flarden. Het mes moet tenslotte worden uitgeprobeerd. Dan is het tijd om te vegen en naar bed te gaan.

Omdat we bijna alles al gezien hebben in Arches hebben we besloten om morgen een bezoek te brengen aan Canyonlands. Minstens net zo mooi maar hopelijk minder druk!

1. Caro:
    11 augustus 2022
    Wat mooi die foto met t hertje. Genieten nog hoor liefs van ons.