Yellowstone

2 augustus 2022 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Rond 6 uur is Bas al wakker en aan het roepen dat hij niet meer kan slapen. Jammer voor hem maar dit is echt nog te vroeg. Vervolgens valt hij in slaap en maken we hem rond half 9 toch echt wakker. Rond 9:30 uur vertrekken we van de camping. Vandaag staan de geisers op het programma.

We rijden vanaf de camping richting Old Faithfull. Onderweg zien we al mooie vergezichten en stoomwolken. Dat belooft veel moois.
We komen met de massa aan bij de parkeerplaats van het upper geyser basin. Er is gelukkig plek genoeg dus onze hut op wielen is snel geparkeerd. We hebben geluk en hoeven maar 10 minuten te wachten op de uitbarsting van Old Faithfull. Deze geiser barst ongeveer iedere 90 minuten uit.

De jongens willen langs het junior ranger programma maar Bas is zijn pet in de camper vergeten. Ray haalt de pet en Daan en de jongens gaan naar de ranger. Hier liggen geweien, stenen en huiden dus boeiend om te ontdekken.

Na nog een keer een wandeling naar de camper omdat Ray zijn zonnebril is vergeten en Bas zijn kaart met dierensporen kunnen we eindelijk op pad. We lopen langs verschillende geisers en zien meerdere uitbarstingen. Halverwege het pad is er een wandeling naar een geiser op een berg en een uitzichtpunt. Deze besluiten we ook maar “even” mee te nemen. De wandeling is pittig maar wel heel tof tussen de bomen door. De geiser die we boven zien barst iedere 5-7 minuten uit. En inderdaad; net als we denken dat er niets meer gaat gebeuren zien we de mooiste uitbarsting van de dag. Helaas te laat om een foto van te maken maar de mooiste herinneringen zitten toch in je hoofd.

Als we weer terug beneden zijn ontdekt Bas dat de sporenkaart nog boven ligt. Helaas, die is nu voor/van iemand anders. We proberen nog wel een nieuwe te scoren maar tevergeefs. Misschien later nog deze reis.

Na het lopen van de trail en het wachten op de geisers duiken we een winkeltje in op zoek naar een nieuwe sporenkaart. Die hebben ze uiteraard niet maar wel een lekkere lunch. Na het eten (het is inmiddels al half 3!) rijden we langzaam terug richting de camping.
We willen graag Prismatic Spring zien maar staan dik in de file voor de parkeerplaats. Ach, we hebben de tijd dus sluiten we aan. Op de parkeerplaats is er gelukkig nog plaats genoeg voor campers. Het is inmiddels gaan onweren dus we besluiten de bui af te wachten en even uit te rusten van de dag. De jongens kijken een film op de ipad. Daan wil graag even lezen en wanneer ze een boekje wil pakken ziet ze een natte plek in de camper.

Ons onderzoek wijst uit dat de slide out niet goed sluit (in ingeklapte staat) waardoor er mega veel water naar binnen stroomt. Het stortregent nog steeds buiten en nu dus ook binnen. De regen valt op het dak van de slide out die bij het rijden een slide in is. Ray ontdekt dat er schroeven van de slide niet goed zijn aangedraaid waardoor deze niet volledig sluit. Hij staat in de stromende regen schroeven aan te draaien (we hebben eerder een schroevendraaier gekocht omdat er een wiel van een koffer is gesneuveld). Intussen probeert Daan met handdoeken de boel binnen te drogen. Er liggen liters water op het dakje en als we het niet hadden ontdekt dan had Ray een gigantische plons op zijn hoofd gehad als we weer waren gaan rijden (denk aan het programma De slechtste Chauffeur en dan de proef met de waterbak!). Als de schroeven zijn aangedraaid zetten we de slide uit op de parkeerplaats om binnen nog verder onder de banken te kunnen dweilen. Als de slide uit is loopt het water tenminste ook niet naar binnen. Zodra het droger wordt klimt Ray op het dak van de camper (via een trap aan de achterkant) en dweilt met een mop het dak van de slide droog. Er zitten hele dennenappels en halve naaldbomen tussen de slide dus ook geen wonder dat deze niet goed sluit.
Maar goed; de lekkage is verholpen, de handdoeken zijn zeiknat en we zijn een ervaring rijker.

Dus warm aankleden want de temperatuur is inmiddels een stuk gedaald en hup naar buiten. We maken nog 2 mooie wandelingen langs geisers, bronnen en modderpoelen. Allemaal even gaaf en mooi (en lekker warm in de stoom). Als laatste rijden we met de auto nog een mooie route langs de rivier. Aan het einde van de route parkeren we de camper en eten we met uitzicht op de rivier.

Dan is het al 20:30 uur en rijden we langzaam terug naar de camping. Daar even de vuilwatertank legen en de watertank weer vullen voordat we naar ons plekje rijden. We zijn net voor het echt donker wordt geparkeerd. Dan kijken we nog even de foto’s van deze mooie dag terug en is het bedtijd. Morgen weer een dag!

1. Shirley:
    11 augustus 2022
    Super gaaf, allerlei weersomstandigheden daar dus ook