Khao Yai National Park

4 augustus 2023 - Khao Yai National Park, Thailand

Vandaag een lange dag. Om 8 uur verzamelen bij de Songthaew op de parkeerplaats. We gaan naar Khao Yai National Park, lekker wandelen in de jungle.

Voordat we instappen krijgen we allemaal een paar mooie kousen om bloedzuigers tegen te gaan. We gaan met lange broek en lange mouwen om de kans op bloedzuigers nog verder te verkleinen. De gids van vandaag is een kordate dame met hele goede ogen en veel kennis. Ze vindt op de parkeerplaats een grote schorpioen en geeft gelijk veel uitleg. Dan kunnen we vertrekken en op zoek naar wilde dieren.

Als we net het park in rijden maken we al een stop en zien we de eerste makaken. Zo tof om dit in het echt te zien! Als we een stukje verder rijden zien we een witte gibbon in een boom slingeren.

We rijden verder en stoppen halverwege het park voor een wandeling. Onderweg vertelt de gids van alles over de bomen, planten en dieren. We schuifelen lekker verder en zitten dan tussen de bloedzuigers. We hebben onze schoenen met deet ingespoten en dit lijkt enigszins te helpen want ze blijven van onze schoenen af.

Halverwege de tocht stoppen we voor een snack break bij een 600 jaar oude boom. We hebben een pakje sticky rice en oreos gekregen en dat smaakt zelf Tim goed na de wandeling. Daarna wandelen we weer terug. Onderweg horen we de gibbons in de bomen roepen en dus gaan we op zoek. Met succes want we zien ze in de boom lekker vlooien. We maken heel veel foto’s en trekken dan verder. Als we bijna aan het eind van de wandeling zijn gaat het waaien en licht regenen. We voeren het tempo op en als we net bij de trucks aankomen barst de hemel open. Allemaal in de wagen en naar het restaurant voor de lunch.

De lunch bestaat uit fried rice (echt heel lekker) met kip en ei. Opeens sjeest er een stekelvarken voorbij. De lunch moet even wachten want dit dier moet uiteraard ook op de foto. Na de lunch hebben we nog even tijd voor onszelf en duiken we het visitor center in. Bij gebrek aan een stempelboekje stempelt Bas gewoon zichzelf. We zien verder welke dieren er verder leven en dan moeten we terug. Als we teruglopen zien we een gids in de boom wijzen dus hup, erop af. In een boom zit een civetkat. Hij is lastig te zien maar doordat we net in het visitor venter waren weten we hoe hij eruit ziet. We proberen er zo goed als het kan een foto van te maken en vervolgens zien we sambarherten aan de rand van de rivier.

De gids is inmiddels alvast vooruit gelopen en neemt ons mee naar een mooie groene giftige boomslang. Dan stappen we weer in de trucks en rijden we naar De waterval uit de film The Beach. We dwalen de trappen af en hebben dan een mooi uitzicht op de waterval. Weer mooie foto’s! Tim verstapt zich en Ray kan hem nog net opvangen voordat hij helemaal in het water ligt. Nu is hij maar voor de helft nat. Gelukkig is het warm dus droogt hij snel weer op. Als we terug naar boven geklommen zijn kunnen de kousen uit en rijden we terug naar de uitgang van het park.

Vlak voor de uitgang lopen er nog makaken rond, op zoek naar eten. Een moeder met jong springt op de andere truck van onze groep en jat door het open raam 2 zakken chips. We kijken vol verbazing hoe ze daar aan de kant van de weg een zak chips zit leeg te eten.

Als we terug zijn bij het hotel hebben we een uurtje om even te relaxen voordat we opnieuw in de trucks stappen. We rijden een minuut of 30 naar een vleermuisgrot. Als het begint te schemeren trekken er 2 miljoen kleine vleermuisjes de grot uit, op zoek naar eten. Een machtig en geweldig gezicht en geluid! Na een uurtje is de stroom vleermuizen behoorlijk afgenomen en rijden we terug naar het hotel. Het is al donker en laat dus we schuiven gelijk het restaurant binnen om te eten en daarna naar bed om lekker te slapen.

Een lange maar opnieuw een supergave dag!