Erawan National Park

1 augustus 2023 - Erawan National Park, Thailand

Vanmorgen hadden we alle tijd om even uit te slapen. Zoals dat meestal gaat als je tijd hebt waren we redelijk vroeg wakker. Ray zat al om 6 uur te schommelen in de hangmat en Daan ontwaakte om kwart voor 7. Omdat er geen stroom is, hebben ook geen airco maar wel een klotsende rivier. Geen stille nacht want er scheuren ook vissersbootjes af en aan. Op alle boten zit een gigantische motor met daaraan een propellor om vooruit te komen. Electrische motoren gebruiken ze niet dus de natuur wordt steeds ruw opgeschrikt door een gierende motor (en wij dus ook).

De mensen uit het jungle dorpje achter het hotel hebben een olifantje en die mag in de ochtend even lekker in de rivier badderen. Vanaf ons balkonnetje hadden we hier leuk zicht op en daarom de jongens wakker gemaakt. Tim vond het niet boeiend want het is geen wilde olifant. Hij zocht zijn bed weer op en sliep lekker verder.

Om 8 uur zijn we allemaal aangeschoven voor het ontbijt. Daarna heeft Ray nog even een powernap gedaan en zijn we om 10:15 uur met de boot vertrokken naar de bus. Na een rit van ongeveer een uur kwamen we aan bij Erawan National Park.

Na een prima lunch was het tijd om de tocht naar de watervallen te maken. Bij de eerste waterval is het verplicht om een reddingsvest te huren. Zonder vest mag je niet zwemmen. Dus aan de zware met drinken gevulde tassen ook nog 4 vesten en op naar waterval 2. Bij de 2de waterval moet je alle plastic flesjes laten registreren en een borg van 20 baht per flesje betalen (ongeveer 60 cent). Zo proberen ze het park schoon te houden. Als je aan het eind van je tocht de flesjes weer kunt laten zien krijg je je borg terug. Alle formaliteiten afgehandeld en op naar boven.

De wandeling is na de 3de waterval op sommige stukken best pittig maar de omgeving is mooi en het klimmen en klauteren zijn we wel gewend. Wat we echter niet gewend zijn is de luchtvochtigheid. Deze is meer dan 90% en zo zijn we al snel drijfnat zonder nog maar een teen in het water te hebben gestoken. Maar we hebben een missie dus we klimmen lekker door. Na ruim een uur zijn we op het hoogst bereikbare punt: waterval nummer 7!

Waterschoenen en vest aan, kleffe kleding uit en zwemmen maar. Nou ja, Ray en Bas dan want Daan en Tim houden het bij pootje baden. Als kers op de taart ziet Daan een aapje in de boom dat aan komt springen en vervolgens geniet van de vuchten van de boom. We maken mooie foto’s en blijven daardoor veel te lang boven hangen. We hebben nog maar een uur om weer beneden te komenaar gelukkig gaat berg af sneller dan op. Onderweg zien we dat onze reisgenoten ook nog genieten van de watervallen dus we zijn niet als enige te laat bij de bus.

We leveren onze lege flesjes in en ontvangen de borg terug en zorgen dat de zwemvest ook weer worden ingeleverd. Als we bijna bij het beginpunt en dus bij de gids en de bus zijn zien we een ranger naar boven wijzen. Als we kijken zien we daar een dubbele neushoornvogel. Hoe gaaf! We weten er een paar mooie foto’s van te maken en dan toch echt naar de bus. We zijn drijfnat van water en zweet maar helemaal voldaan. Onderweg een enorme plensbui dus we waren op tijd terug.

Met de boot weer terug naar het drijvende hotel en dan gaan de mannen nog even drijven in de rivier. Het wordt al een beetje donker dus tijd om af te douchen. Gisteren was de hele douche/wc drijfnat, vandaag heeft Daan de douchekop door een gat bovenin de muur gestoken en moest iedereen buiten douchen. De achterkant van ons huisje is rivier en jungle dus niemand die je blote gat ziet. Het huisje is in ieder geval droog en wij zijn lekker opgefrist! Na het eten kijken we de foto’s terug, schommelt Bas nog even in de hangmat en gaan we lekker op tijd de hut in. Na ongeveer een uurtje horen we steeds gebonk. Ray gaat even kijken en het blijkt dat de vlonder voor het hutje aan 1 kant is losgeraakt. Hij legt bij de receptie in zijn allerbeste Engels uit wat er aan de hand is en de klusjesman die nog slechter Engels spreekt hangt de boel weer vast.

Tijd om lekker te gaan slapen!

1. Tam Dubbeling:
    2 augustus 2023
    Hahaha creatieve zus zeg!
  2. Mark:
    2 augustus 2023
    Prachtige verhalen!
  3. Oude ome govert:
    3 augustus 2023
    zijn er foto's van het buiten douchen